The Lil' Kid
READ!
Having a hard time here :3
Wendy Marcella
HOME ABOUT LINKIES Follow Facebook
Fakta Unik Tentang Tubuh Manusia
Wednesday 12 December 2012 at 23:18 | 2 Comment [s]

Assalamualaikum and hye! *Lambai'lambai* Hehe, ada yang nak d' share sikit ni. Ianya fakta tentang tubuh kita. Nak tau? Jom baca;

1. Perut 
Perut mengeluarkan asam korosif: Sel dalam perut dapat mensekresikan asam klorida, yaitu senyawa korosif yang digunakan untuk merawat logam dalam dunia indrusti. Asam ini sangat kuat, tetapi lapisan mukosa dinding lambung menjaga cairan beracun ini aman dalam sistem pencernaan.


2. Posisi tubuh mempengaruhi memori 
Bila seseorang lupa tarikh-tarikh yang penting dalam hidupnya, mengubah posisi tubuh boleh membantu mengembalikan ingatannya tersebut. Misalnya dengan berjalan sejenak atau meniru posisi pada saat kejadian itu terjadi. Memori boleh disimpan dalam indera. Selain posisi tubuh, bau dan suara juga dapat membangkitkan memori.

3. Bulu hidung membantu keringkan lendir
Kebanyakan sel seperti organel yang disebut silia, membantu tubuh dengan berbagai fungsi, dari percernaan hingga pendengaran. Di hidung, silia membantu mengeringkan lendir dari rongga hidung ke tenggorokan.

4. Ketawa itu berjangkit 
 Sama halnya dengan menguap, melihat orang ketawa juga boleh berjangkit. Mendengar tawa sebenarnya menstimulasikan daerah otak yang terkait dengan gerakan wajah. Isyarat seperti bersin, ketawa, menangis dan menguap juga merupakan ikatan  sosial yang kuat dalam sesuatu kelompok.

5. Kulit memiliki 4 warna 
Semua kulit bila tanpa warna akan tampak putih krim. Pembuluh darah dekat permukaan kulit akan membuatnya tampak kemerahan. Kemudian, melanin sebagai renpons terhadap sinar ultraviolet, akan membuat kulit tampak lebih gelap. 4 warna yang dicampur dalam proposi yang berbeza, menciptakan warna kulit semua bangsa di bumi.

Okay, itu saja yang saya ada. Lagipun untuk tambah pengetahuan am kita semua. Assalamualaikum dan bye bye *Lambai'lambai*

Blogger Wenne William said...

Hmmm, fakta yang menarik. Tapi kan wen, macam saya kenal jak ni. Kau ambik dari mana?

 
Blogger Miss Wendy said...

Dari majalah yang Wisda beli. Saja mau share. Sharing is caring ;)

 

Post a Comment


Older | Newer
The Author
The Lil' Kid


Hello :) Welcome to "The Lil' Kid". This blog was 100% designed by me. Mostly, my updates are about my daily life and sometimes I will share some facts. Can you do me a favor? Can you click the FOLLOW button up there? If you clicked it then I'll click yours. Just tell me on my chatbox so I can click yours. So haters, just press CTRL + W please. Enjoy :)



Followers
They're Awesome!



Blog Archive
Click One :)





Older | Newer